ΚΟΡΤΙΖΟΝΗ ΚΑΙ ΑΛΑΤΙ

ΔΙΑΙΤΑ ΚΟΡΤΙΖΟΝΗΣ

2016 by Ιωάννα Αθανασοπούλου Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Πολλές φορές ακούμε ανθρώπους που έχουν πάρει φάρμακα κορτιζόνης να έχουν πάρει κάποια κιλά ή να μας λένε ότι προσέχουν τη διατροφή τους για να μην επιβαρύνουν τον οργανισμό τους, αυτό κυρίως συμβαίνει όταν κάποιος προσλαμβάνει σημαντική δόση κορτιζόνης ή όταν κάποιος ακολουθεί θεραπεία με χρόνια πρόσληψη κορτιζόνης. Αυτό που θα πρέπει να προσέχουμε είναι κυρίως το νάτριο δηλαδή το αλάτι, το οποίο μπορεί εμείς να μην το προσθέσουμε αλλά πρέπει να σκεφτούμε ότι ένα έτοιμο φαγητό που παίρνουμε από έξω μπορεί να περιέχει σημαντική ποσότητα αλατιού, το ίδιο συμβαίνει και με άλλα προϊόντα όπως για παράδειγμα τα κρακεράκια. Ακόμα και το ψωμί περιέχει αλάτι και όμως συχνά δε το αντιλαμβανόμαστε ή δε περνά από το μυαλό μας ότι εκείνη την ώρα καταναλώνουμε και αλάτι έτσι έχουν βγει πλέον στην αγορά και προϊόντα χωρίς αλάτι και όσον αφορά το ψωμί αλλά και τις φρυγανιές. Για το λόγο αυτό πρέπει να ελέγχετε τις ετικέτες των τροφίμων για να δείτε αν το προϊόν που αγοράζετε έχει επιπλέον αλάτι. Έπειτα και το κρέας από μόνο του περιέχει κάποια ποσότητα νατρίου, το να το βράσουμε λοιπόν ίσως είναι προτιμότερο.

Όταν ένας άνθρωπος προσλαμβάνει για χρόνια κορτιζόνη ή μεγάλες ποσότητες, μπορεί να μειωθεί η οστική πυκνότητα, για το λόγο αυτό είναι καλό να υπάρχουν επαρκή γαλακτοκομικά στη διατροφή ανάλογα πάντα και με τις ανάγκες κάθε ηλικίας. Προσλαμβάνοντας περισσότερο ασβέστιο προλαμβάνουμε την μείωση της πυκνότητας των οστών, αυτό επιτυγχάνεται και πιο εύκολα όταν κάποιος καταναλώσει τρόφιμα εμπλουτισμένα με ασβέστιο ειδικά όταν σε κάποιον δεν αρέσουν τα γαλακτοκομικά. Βέβαια, από τα γαλακτοκομικά καλό είναι να αποφεύγουμε τα τυριά διότι είναι εκείνα που περιέχουν το περισσότερο νάτριο. Επίσης, με μία ήπια άσκηση βοηθούμε τα οστά με τους κραδασμούς να απορροφήσουν περισσότερο ασβέστιο και τους μύες να γίνουν πιο δυνατοί πράγμα που πάλι βοηθά σε περίπτωση που κάποιος έχει οστεοπενία ή οστεοπόρωση ή για την πρόληψή τους.

Μία ισορροπημένη διατροφή επίσης συντελεί στο να είναι σταθερό και το σάκχαρο το οποίο μπορεί να έχει την τάση να ανέβει με τη χρόνια πρόσληψη κορτιζόνης, έτσι μικρά και σταθερά γεύματα είναι σημαντικά καθώς και η αποφυγή γλυκών και πολύ επεξεργασμένων υδατανθράκων. Είναι, λοιπόν, προτιμότερο να επιλέγουμε προϊόντα ολικής αλέσεως ώστε να παραμένει το σάκχαρο σε χαμηλότερα επίπεδα.

Τέλος, καλό είναι να ελέγχουμε και το βάρος μας τακτικά ώστε να γνωρίζουμε τυχόν διακυμάνσεις του ώστε αν χρειαστεί να μειώσουμε λίγο την ποσότητα της τροφής ώστε να επανέλθουμε στο κλασικό μας βάρος.

Σημαντικές Οδηγίες
Μείωση των τροφών που περιέχουν αλάτι στο ελάχιστς
Αύξηση των γαλακτοκομικών ώστε να υπάρχει διαθεσιμότητα ασβεστίου στον οργανισμό δηλ. 3 μερίδες γαλακτοκομικών τουλάχιστον την ημέρα 1 μερίδα = 1 ποτήρι γάλα/1 γιαούρτι
Φαγητά μαγειρεμένα χωρίς αλάτι
Αποφύγετε κονσέρβες, τροφές επεξεργασμένες
Αποφύγετε το πρόσθετο αλάτι
Στη θέση του αλατιού προτιμώνται για καλύτερη γεύση μπαχαρικά
Προσοχή στις επιγραφές των τροφών όσον αφορά το αλάτι – Νάτριο – Χλωριούχο Νάτριο – Sodium – Sodium Chloride
Αποφύγετε τα γλυκά
Προτιμήστε προϊόντα ολικής άλεσης
Σε γενικές γραμμές καλό είναι να ακολουθείτε μια διατροφή ισορροπημένη και με λίγο αυξημένη την πρόσληψη πρωτεϊνών ώστε να βοηθήσετε στην ανάρρωσή σας σε περίπτωση που ισχύει κάτι τέτοιο
Καλό είναι επίσης να τρώτε 5 φορές, 3 κύρια και 2 ενδιάμεσα (π.χ. 1 φρούτο)
5 φρούτα και λαχανικά συνολικά την ημέρα (1 μερίδα = 1 φλιτζάνι του τσαγιού)

Φαγητά με υψηλά ποσοστά νατρίου – καλό είναι να αποφύγετε:
1)Καπνιστό, επεξεργασμένο κρέας ή ψάρι (π.χ. ζαμπόν, μπέικον, λουκάνικα, γλώσσα, τόνος, σαρδέλες, καπνιστά) Κύβοι μαγειρέματος
2)Αλατισμένα σνακ (τσιπς, αλατισμένοι ξηροί καρποί, κρακεράκια, ποπ κορν)
3)Έτοιμες σάλτσες για τα φαγητά (κέτσαπ, μουστάρδα)
4)Κονσερβοποιημένα τρόφιμα
5)Τυροκομικά



        Κλείστε ραντεβού στο 210 89 56 018. Αρεοπαγίτου 3, Αθήνα και Μεταξά 14, Γλυφάδα